NATUURMUSEUM BRABANT - IMPACT OP PUBLIEK

22-01-2025
Voor Natuurmuseum Brabant werkte ik als conceptontwikkelaar aan een opdracht gericht op het verbeteren van de audience journey: de totale beleving van bezoekers in het museum. De opdracht was om een concept te ontwikkelen dat beter aansluit op de missie en visie van het museum, én op de wensen van het publiek.

Om het proces met een frisse blik te starten, besloot ik het museum zonder voorkennis te bezoeken. Tijdens dit bezoek observeerde en documenteerde ik alles wat ik zag, hoorde en voelde. Deze intuïtieve en open benadering gaf waardevolle inzichten in hoe bezoekers het museum daadwerkelijk ervaren.

Samen met mijn team analyseerde ik de huidige journey en identificeerden we meerdere pijnpunten, met name het gebrek aan duidelijke informatie en een onlogische of onduidelijke looproute.

Op basis van deze inzichten ontwikkelden we het concept: Beestige Bijlage.
Dit is een speels en educatief boekje dat bezoekers ontvangen bij binnenkomst. Het boekje fungeert als gids én naslagwerk en bevat o.a.:

  • Een overzichtelijke plattegrond met een geadviseerde looproute

  • Aanvullende informatie over de collectie en thema's

  • Spelletjes en weetjes die kinderen en ouders samen kunnen doen

  • Een verwijzing naar social media voor extra content

  • Een mogelijkheid om feedback te geven over het bezoek

Met Beestige Bijlage wilden we niet alleen de route en informatievoorziening verbeteren, maar ook het bezoek verlengen naar het thuismoment en zo de betrokkenheid vergroten.

Het concept werd uiteindelijk gepresenteerd aan het interne team van Natuurmuseum Brabant, waar het met enthousiasme werd ontvangen als een kansrijk en publieksvriendelijk idee.

Deze opdracht leerde me hoe belangrijk het is om je te verplaatsen in de bezoeker en om beleving, educatie en structuur slim met elkaar te verweven in een creatief concept.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin