SOUNDING BODIES - HAPPY BACHDAG 2025

23-05-2025

Voor Sounding Bodies werkte ik als onderzoeker aan een publieksonderzoek rondom Happy Bachdag 2025, een jaarlijks klassiek muziekfestival in Tilburg. De organisatie wilde meer inzicht in haar bezoekers en als extra hebben we een advies uitgebracht over hoe het pre-bezoekmoment versterkt kon worden voor toekomstige edities.

Het traject begon met een trendonderzoek, stakeholderanalyse en het opstellen van een eerste customer journey, waarin we het publiek onderverdeelden in geïnformeerde en ongeïnformeerde bezoekers. Per groep brachten we de verwachtingen en ervaringen in kaart tijdens het pre-bezoek, bezoek en post-bezoek.

Om deze aannames te toetsen, ontwikkelde ik een enquête en voerde die op 21 maart 2025 (tijdens het evenement) uit onder een groot aantal bezoekers. Ook hielden we een reeks korte interviews voor meer diepgang. Deze gegevens verwerkten we in een uitgebreid onderzoeksverslag, waarin we duidelijke inzichten deelden over het gedrag, de behoeften en ervaringen van het publiek.

Naast dit verslag kozen we ervoor om een extra stap te zetten: het schrijven van een adviesrapport voor de editie van 2026. Hiervoor werkten we de customer journey verder uit (nu gevalideerd met data) en brachten we de belangrijkste pijnpunten en kansen per fase helder in kaart.

Het adviesrapport bevatte:

  • Een samenvatting van alle uitgevoerde onderzoeken

  • Inzichten uit het publieksonderzoek

  • Eén helder hoofdadvies

  • Meerdere deeladviezen

  • Een afsluitende conclusie met concrete aanbevelingen

We sloten het traject af met een presentatie aan de opdrachtgevers, waarbij we het rapport overhandigden en toelichtten.

Deze opdracht heeft me veel geleerd over publieksonderzoek binnen de culturele sector, het belang van goed onderbouwde communicatiekeuzes en hoe data een stevige basis kan vormen voor toekomstgericht advies.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin